onsdag den 3. august 2011

Direkte høst af hvidkløver

I år forsøgte vi os med direkte høst af hvidkløver, i stedet for skårlægning og høst med pick-up. Det viste sig, at beslutningen om at høste rajgræsset meget vådt, gav luft i programmet til at køre ud og snuppe hvidkløveren mellem bygerne (, og det gav efterfølgende luft til at snuppe rapsen mellem de fortsatte byger). På grund af den regnfulde vejrudsigt valgte vi at høste selv om nedvisningen knap havde nået at virke. Det betød at råvaren var meget våd. På grund af pladsmangel, jeg havde jo delt det våde rajgræs ud over det meste af mine lagerfaciliteter, lagde jeg hvidkløverne på pansertoppe som det ses på billedet. Normalt vil jeg ikke placeren en meget våd afgrøde på dette system, fordi det sandsynligvis skal vendes op til flere gange. Jeg fulgte nedtørringen tæt, og det viste sig at jeg godt kunne holde kløveren kold, men jeg havde tilsvarende rajgræsset, problemer med at transportere vandet ud af bunken. Så efter to dage, valgte jeg flytte rundt på noget af rajgræsset så der blev plads til at lægge kløveren ud i et 30 cm tykt lag, hvorefter jeg tørrede den ned på to dage.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar