torsdag den 12. maj 2011

Tung trafik i marken

Høsten 2010 var utrolig våd på Stevns, det betød, at vi blandt andet høstede vores vårbygmarker på et tidspunkt hvor jorden var meget våd. Når jorden bliver våd mister den bæreevnen, hvorved færdsel med tunge maskiner kan skade jordstrukturen.

Da der var udlæg i vårbyggen, ser vi nu skaderne i vores græsmarker. På billedet ses min hundegræs, hvor hjulsporene efter mejetærskeren tydelig ses ned langs hegnet. Dette til trods for, at vi havde sænket dæktrykket til 1,0 bar - langt under det anbefalet. Vi er dog glade for, at vi gjorde meget ud af at kun færdes i plejesporene med de tunge kornvogne, selvom det betød, at vi var væsentlig længere tid om at høste byggen, da mejetærskeren skulle komme til kornvognen, og ikke omvendt som normalt, samt at vi måtte holde stille ved tømning af mejetærskeren.

Der er stor forskel på hvor godt de forskellige græsser tåler færdsel, hvor hundegræs, som ovenfor, og rødsvingel tåler det dårligt. Almindelig rajgræs, engrapgræs og hvidkløver tåler det normalt, men alligevel ser jeg skader i mine marker med disse afgrøder.

På billedet ses min hvidkløver, hvor der er tydelige spor efter mejetærskeren, samt et spor på tværs efter halm-entreprenøren. Hvidkløver bliver ikke tilført gødning, da den har nogle specielle bakterier på rødderne, som kan hente kvælstof fra luften. Jeg forestiller mig, at den sammenpressede jordstruktur vanskeliggøre denne proces, hvorfor hvidkløver måske er sat tilbage, selvom den normalt ville tåle en hvis mængde trafik.

Det er helt sikkert strukturskaderne har en effekt på jordens evne til at understøtte et højt udbytte, og en del af skaden er muligvis langvarig/permanent.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar