tirsdag den 17. maj 2011

Vinterrapsen blomstre

Jeg tror fortsat på rapsen kan give et fornuftigt udbytte. Den er nu begyndt at blomstre og i forhold til mange andre rapsmarker jeg har set danner denne mange sideskud med fin blomstersætning.


Den er dog stadig tynd men den gode plads omkring planterne udnyttes til at sætte side skud. Andre steder jeg har set på rapsmarker har der været stor mangel på sideskud og blomstersætning, hvilket jeg vil tilskrive nattefrosten lige før Påske, vandmangel og kraftig angreb af glimmerbøsser. Lars´ markerne er blevet sprøjtet en enkeltgang mod glimmerbøsser, hvilket har holdt dem på afstand. I andre tilfælde har vi oplevet at landmænd måtte sprøjte både 2 og 3 gange for at komme dem til livs. Ukrudtbehandlingen med Command og Stomp lige efter såning har virket rigtig godt og måske også lidt for godt. Vi har snakket om at en medvirkene årsag til det lave plantetal kunne være det meget fugtige vejr lige omkring såning og den efterfølgende ukrudtsprøjtning hvor jorden var godt vandmættet. Dette kunne have taget livet af nogen af planterne.


Tiden nærmer sig hvor rapsen er i fuldblomst og der skal tages stilling til om den skal svampesprøjtes. I Lars´s marker som ser ud til godt at kunne give lidt frø vil jeg anbefale at vi sprøjter med Amistar og Folicur i blanding. Vi har desværre ingen gode varslingssystemer mod knoldbægersvamp så det er en ren forsikringssprøjtning. En lang blomstringsperiode og fugtigt og varmt vejr omkring blomstring taler for en sprøjtning.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar