fredag den 25. marts 2011

Ansøgninger til GHI & EHA

Så er gødningsregnskabet for perioden 2009-2010 sendt af sted, og det er arealstøtte- ansøgningen for perioden 2010-2011 også.

Dejligt at have det på plads, nu hvor jeg har hørt rygter om, at der er begynder at komme liv i såmaskinerne her på Stevns.

Vi er i gang med at gøre sågrej m.m. klar, så vi kan rykke så snart forholdene bliver til det.

Lige et lille udpluk af opgaverne i april:
1) samle de sidste sten på vinterhveden.
2) tromle hvidkløver med cementtromle.
3) sprøjte den del af vinterhveden som ikke blev sprøjtet i efteråret.
4) sprøjte mod kamiller i raps.
5) randsprøjte enkelte steder mod gold hejre i vinterhveden.
6) sprede gødning på raps, frøgræs og vinterhvede.
7) pløje det sidste forud for vårbyg.
8) såbedsharve, gøde og så vårbyg med udlæg.
9) tromle og samle sten på vårbyg.

2 kommentarer:

  1. Hej Lars,

    Spændende med bloggen - jeg følger interesset med her fra Aarhus.

    Hvilke særlige udfordringer tager I fat på i forhold til IPM - har I sat et mål for pesticidanvendelsen i frøproduktionen eller bedriften som helhed?

    Håber du kan oploade nogle flere gode billeder i løbet af vækstsæsonen!

    Hilsen Michael Højholdt

    PS pløjer du 2x forud for våbyg? ;-)

    SvarSlet
  2. Jubii - den første kommentar på bloggen.

    I forbindelse med IPM-projektet hos mig, som driver et landbrug med græsfrø-produktion, vil vi forsøge at udvikle sædskiftet, så der opnås bedre kontrol med græsukrudtet, og samtidig afprøve forskellige andre metoder til at kontrollere græsukrudtet.

    Jeg har problemer med 1-årig rapgræs og almindelig rapgræs, som både forurener mine græsfrøafgrøder og forbruger næringstoffer som var tiltænkt afgrøden.

    Yderligere kan jeg for eksempel have problemer med forurening af hundegræs i engrapgræs, som muligvis kan skyldes en spredning via maskiner som halmpresser og mejetærsker, der har høstet hundegræs forud for vårbyg, hvidkløver eller 1. års engrapgræs.

    Endelig kan jeg have problemer med kontrol af tidligere dyrket kulturgræsser. Det kan både være i efterfølgende kornafgrøder og ved dyrkning af anden art af kulturgræs end tidligere.

    Vi har ikke endnu opsat konkrete mål for pesticidanvendelsen, men jeg har analyseret de sidste 5 års forbrug på bedrifts- og afgrødeniveau, og sammenlignet med de seneste måltal, fra 2002, jeg har kunnet finde. Tallene er forældet, og jeg synes ikke jeg på den baggrund vil nævne tal for forbrug eller målsætning.

    Det jeg gerne vil, og som jeg også mener ligger inden for rammerne af IPM, er at producere det mest økonomisk rentable udbytte, med mindst mulig miljøpåvirkning og optimal anvendelse af pesticider.

    I den sammenhæng må jeg prøve at forholde mig til, at bedriftens årlige behandlingsindeks for insekticider varierer fra 0,14 til 0,96 over en 5 årig periode.

    PS: Jeg ville bare gøre opmærksom på, at jeg er rigtig glad for ploven - men vi pløjer kun én gang, så jeg har rettet fejlen... tak

    SvarSlet