torsdag den 24. marts 2011

Pløjning i efterår / forår


I år skulle vi vinterpløje 92 ha, hvilket normalt ikke burde give anledning til problemer. Vi pløjer med en 9 furet Kverneland PW100 plov, som dels er tung at trække, og dels vanskelig at pløje forager med, hvorfor vi helst ikke kører når forholdene er for våde. I år gik det sådan, at vi kørte ud flere gange, men kørte hjem igen i håbet om bedre forhold senere - de kom bare aldrig. Nu har vi taget de bagerste 3 furer af kærren, og fik et par gode pløjedage i starten af februar. Set i bakspejlet burde vi have delt ploven noget tidligere, og kørt selv om det var vådt, og endelig burde vi have kørt om natten - så var vi blevet færdige i februar. På nuværende tidspunkt mangler vi ca. 20 ha. Vi har tidligere pløjet frem til sidst i februar med godt resultat, så hvor går grænsen egentlig??

Jeg har valgt en delt strategi. Vi pløjer de marker som skal have vårbyg med udlæg af rødsvingel, fordi jorden her falder nogen lunde, og så håber jeg vejret vil være med mig, således at jorden ikke tørre helt ud inden vi kan så. Vi pløjer ikke efter rødsvingel, som har ligget som efterafgrøde, da jeg føler mig helt sikker på, at jorden vil tørre ud så snart rødsvinglen bliver vendt rundt og effektivt afbryder forbindelsen til underjorden.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar