onsdag den 20. april 2011

Færdig med såning

Vi er blevet færdig med såning, hvor vi afsluttede med såning af vårbyg-sorten Propino (høstes 2011) med udlæg af hvidkløver-sorten Rivendel (høstes 2012) og engrapgræs-sorten Evora (høstes 2013,2014,?). Propino er en maltbygsort som jeg har i fremavl, altså til næste års såsæd. Havde jeg haft muligheden for at vælge en anden sort til fremavl, ville jeg ikke vælge en forholdsvis langstrået sort som denne til mine udlægsmarker. En langstrået sort skygger mere for udlægget og øger risikoen for lejesæd, som vil kunne ødelægge den efterfølgende hvidkløver og engrapgræs. Havde jeg valgt en kort- og stivstrået vårbyg, ville jeg undlade at vækstregulere. I den nuværende situation vil jeg nok vælge at vækstregulere udlægsmarkerne, og undlade at vækstregulere markerne uden udlæg.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar