søndag den 17. april 2011

Håndlugning i frøgræs m.m.

Jeg har været rundt og kigge i mine frøgræsser sammen med min konsulent fra DLF Trifolium.

Hvidkløveren er lidt tynd på steder, men udfra det generelle indtryk har vi valgt at lade den ligge til høst - generelt må jeg sige, at jeg har svært ved at opgive mine afgrøder, når nu vi har lagt en del arbejde og penge. Den skal tromles snarest..

Hundegræsset og det almindelige rajgræs skal sprøjtes mod specielt store kamiller, men selvfølgelig også andet tokimbladet ukrudt.

I det almindelige rajgræs, som er en "lav" plænetype, har jeg på et lille areal på ca. 100 m2 en forurening med en anden og lidt større græs, som det ses på billede nr. 1. Det er svært at sige hvor forureningen kommer fra, eksempelvis såsæd, maskiner, tidligere afgrøder, dårlig pløjning m.m., men det ligner mest en italiensk rajgræs som muligvis godt kunne være spildfrø fra en afgrøde dyrket på arealet i 2003. Dem vil vi se at få fjernet med en håndsprøjte nu hvor de er nemme at kende i forhold til afgrøden - det er jo ikke sikert det bliver ved med at være nemt at se forskel..

Som det ses på billede nr. 2 , har vi et tilsvarende problem med forurening af almindelig rapgræs (de to lysegrønne tuer midt i billedet) i engrapgræsset. Heldigvis er det også her et begrænset område på 100x100 meter hvor det er specielt slemt - her vil vi også hygge os lidt med en håndsprøjte en solskinsdag.


I engrapgræsset har der også været meget 1-årig rapgræs, men det har vi heldigvis fået fjernet det meste af med vinterens Reglone-sprøjtning. På billede nr. 3 ses en sprøjtemist, hvor sprøjtebommen ikke har nået helt sammen mellem to sprøjtespor. Det 1. årig rapgræs er på nuværende tidspunkt lidt mindre og lidt lysere end engrapgræsset, hvor det almindelig rapgræs på nuværende tidspunkt var lidt højere og lysere. Problemet med 1-årig rapgræs var så omfattende, at vi uden Reglone-sprøjtningen ikke ville have kunnet håndluge/-sprøjte os ud af det.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar